Träningsformer | GO:ACTIVE

Kontinuerlig träning främjar god Hälsa, LÖPTRÄNING, och liknande konditionsträning är ett utmärkt sätt att hålla hälsan och välbefinnandet på en bra nivå

LÖPTRÄNING

Löpträning är en effektiv träningsform som förbättrar konditionen markant och minskar risken för en rad sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdom, stress och åldersdiabetes. Löpning kan även förebygga depression och förbättra ditt immunförsvar.

Det finns många anledningar till att börja löpträna och jag kan hjälpa dig att komma igång. Vi kommer tillsammans lägga upp ett program som passar just dina fysiska och mental förutsättningar samt önskemål.

CORE

När kroppen förflyttas i en rörelse påverkas kroppens position, vilket innebär att coremuskulaturen aktiveras före all annan muskulatur. Det är därför väldigt viktigt att ha en stark och stabil core.

Höft- och axelledens stabilitet har stor betydelse i coreträning eftersom de utgör bryggan mellan armar, ben och bål. Fördelar med att bygga upp coremusklaturen är att leder avlastas och skaderisken minimeras. En stark core ökar rörelseförmågan och dåliga hållning kan förebyggas.

Coreträning förbättrar kroppskontrollen och fysiska förutsättningar!

FUNKTIONELL TRÄNING

Varje dag sker olika typer av kroppsbelastning och rörelser som att sträcka sig efter saker, lyfta föremål eller obekväma förflyttningar.  Med hjälp av funktionell träning bygger vi upp kroppens muskulatur och aktivera många muskelgrupper vid styrka-, rörlighet-, balans- och koordinationsövningar.

Funktionell träning förberedda kroppen för belastningar som kan ske mer sällan, men passar även dig som vill prestera och uppnå bättre resultat i din sport och minimera skaderisken.

RÖRLIGHET

God rörlighet gör det möjligt för muskulaturen att tränas optimalt och skaderisken minimeras.

Träning kan bidra till stelhet i muskler och stela leder som i sin tur kan bidra till minskad funktion i vardagen, vilket kan vara anledningen till att skador uppstår. Fördelar med rörlighetsträning är många eftersom träningen fokuserar på att göra leder mjukare och muskler mer elastiska. Spänningar kan undvikas och blodcirkulationen ökar. Du kan även få bättre balans och motverkar en dålig hållning

Hos mig får du reda på vilka metoder du kan använda för att träna upp din rörlighet.

UTOMHUSTRÄNING

Passet är tufft och en variation av kondition och styrka där endast egen kroppsvikt används och saker i omgivningen som t.ex. gren, stock eller backe.

Utomhusträning kan bedrivas var som helst och när som helst och det går att genomföras i sand, skog, snö, eller på öppna fällt. Passet pass dig/er som vill förbättra fysik och lagkänsla, eller för företaget som behöver bygga upp lagkänslan på arbetet.

TRÄNING, VARDAG & VILA

Jag som tränare tycker att det är viktigt att hitta en kontinuerlig och hållbar träning så att du kan finna harmoni mellan träning, vardag och vila. Behöver du hjälp att hitta din harmoni kontakta mig så hjälper jag dig!

Kontakta mig